keskiviikko 20. huhtikuuta 2011

Sosiokulttuurinen innostaminen: Amurin koulun iltapäiväkerho

 
 Sosiokultturisessa innostamisessa oleellista on lähteä liikkeelle tutustumalla kohdejoukon sosiaalisen todellisuuteen. Tavoitteena on saavuttaa laadullinen muutos arjen parantamiseksi. Kysymysten avulla pyritään herättämään kohdejoukon tietoisuus muutoksen mahdollisuudesta. Tavoitteen omakohtaisuus motivoi kohdejoukkoa aktiiviseen toimintaan kohti muutosta. Innostaja on prosessin liikkeellepanija, joka mahdollistaa toiminnan lähtökohdat. Onnistuneen osallistamisen avulla innostaja tekee itsensä tarpeettomaksi ja toiminta jatkuu osallistujien keskuudessa omin voimin kohti haluttua muutosta.

Valitsimme kohdejoukoksi Amurin koulun iltapäiväkerhon, jossa lapset ovat 7-8-vuotiaita.  Tiedustelimme lasten tarpeita ja kiinnostuksen kohteita tutustumiskäynnillä iltapäiväkerhoon. Lasten toivomusten pohjalta tavoitteeksi nousi liikunnallinen toimintatuokio, joka sisälsi mm. ohjattuja ryhmäleikkejä sekä tutustumista uusiin liikuntavälineisiin. Tavoitteena oli saada lapset välittämään opitut leikit mukaan koulun liikuntasuunnitelmaan. Lasten riemu kertoi onnistuneesta liikuntahetkestä!

Aurora Okkonen, Carla Redondo, Hanna-Maria Ritoniemi, Krista Sillanpää, Heidi Välimäki

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti