lauantai 23. joulukuuta 2017

VENÄJÄ TARJOAA HAASTEITA SOSIAALIALALAN OPISKELIJOILLE

Olemme tehneet vuodesta 1994 alkaen kymmeniä yhteistyömatkoja Venäjälle Pietariin ja Viipuriin ja joka kerta voin todeta, että pääsemme haastamaan käsityksiämme maailmasta, Suomesta ja Venäjästä sekä itsestämme.  Olemme onnistuneet ylläpitämään vahvoja verkostoja sosiaalialan toimijoihin, jotka ovat tarjonneet meille mahdollisuuden toteuttaa toiminnallisia projekteja autenttisissa oppimisympäristöissä. On ollut mielenkiintoista ja myös opettajalle opettavaista olla mukana opiskelijoiden kanssa, jotka laittavat itsensä likoon ja joiden oppimisen hinku kumpuaa sisäisestä motivaatiosta. Elämyspedagogisessa hengessä toteutetut projektimatkat ovat olleet vaativia. Taustalla on ollut myös vahva sosiaalipedagoginen ajatus toivon ja luottamuksen ylläpitämisestä ja virittämisestä haavoittuvissa olosuhteissa elävien lasten kanssa toimittaessa.

Tapio Salomäki
lehtori


VIIPURIN NUORTENTALO


 
Osana Tamkin ja Taokin opiskelijoiden Venäjälle suuntautunutta FIRST-projektiamme vierailimme Nuortentalossa Viipurissa. Talon tarkoituksena on ohjata paikallisia 14-30 -vuotiaita nuoria vapaa-ajan harrastusten ja ohjatun toiminnan pariin. Talo itsessään on vanha ja tyylikäs kivitalo. Tilat joissa tutustuimme toimintaan, olivat puolestaan kuin saluunamaisesta ravintolasta tanssilattioineen. Henkilöstö toiminnanjohtaja Diman johdolla esittäytyi tyylikkäästi mittatilauspuvuissa. Tunnelma oli hyvin erilainen verrattuna vaikka suomalaiseen nuortentoimintaan jossa pyritään rentouteen ja lähestyttävyyteen. Itselle tuli pikemminkin tunne tehokkuudesta ja järjestelmällisyydestä. Tämä on talon kuudes toimintavuosi, joten tämänkaltainen toiminta on vielä uudehkoa kaupungissa.

Toiminta on nuorille vapaaehtoista, mutta kuulemma pieniin rikoksiin ajautuneita nuoria ohjataan toiminnan pariin. Esimerkkejä pienistä rikoksista tässä tapauksessa olivat kadulla polttaminen ja punaisia päin käveleminen. Talon yhteydessä toimii peräti yksitoista erilaista harrastekerhoa joihin nuoret voivat hakeutua kiinnostustensa mukaan. Kerhojen aiheita ovat mm. teatteri, maalaus, parkour, vapaaehtoistyö, komedia, musiikki ja maanpuolustus. Kerhoissa toimii kunkin alan ammattilaisia ja osaajia jotka neuvovat nuoria ja rakentavat ohjelmaa. Vapaaehtoiskerhoja on kaksi; orange ja freedom. Kyseiset kerhot ja niihin liittyvät tapahtumat ovat kuulemma huippusuosittuja. Vapaaehtoiskerholaiset tekevät työtä sairaaloissa, lastenkodeissa ja museoissa. Mukana olleet nuoret ovat pitäneet vapaaehtoistyöstä niin paljon, että ovat mainostaneet siitä ystävilleen ja tätä kautta toimintaan on tullut jatkuvasti lisää nuoria.

Nuortentalon yksi kerros oli täysin pyhitetty toisessa maailmansodassa, tai kuten venäläiset kutsuvat, suuressa isänmaallisessa sodassa tapahtuneelle puna-armeijan Viipurin valtaukselle. Huoneissa oli kuvia, pienoismalleja ja kertomuksia tapahtumista ja henkilöistä. Vitriineihin oli kerätty Viipurinlahdesta ja lähimaastoista vanhoja rikkiammuttuja ja ruosteisia aseita ja kypäriä. Näyttely oli hyvin hoidettu, ja asiat esitettiin pääosin kiihkottomasti. Tietty sen aikainen suomalainen osapuoli esittäytyi fasistisena ja häviäjänä. Tämä on tarkoituksenmukaista siinä valossa, kun koko näyttelyn tavoitteena voidaan nähdä nuorison kasvattamista isänmaallisuuteen ja tietoiseksi Venäjän historian voitokkaista käänteistä.





Nuortentalolla on myös valmius vastailla nuorten kysymyksiin ja keskustella heitä askarruttavista asioista. Rahoitus toimintaan tulee valtiolta. Paikallisilta yrityksiltä saadaan myös tukea esimerkiksi kauneuskilpailuiden järjestämiseen. Nuorille osallistuminen on maksutonta. Volyymit ovat melko suuria koska talo tavoittaa kertomuksen mukaan peräti 2000 kävijää viikossa. Talon slogan on hieno; ”everything is possible for young people”. Nuortentalolla ei olla myöskään törmätty kertomaan mukaan ongelmiin, vaan kaikki on aina mahdollista, kuten slogankin sanoo. 



PIETARI-TURVAKOTI DIKONI

Tuomas Kelkka
Jyri Mytkäniemi

Turvakoti Dikoni on ainoa laatuaan koko Leningradin alueella (väkiluku 1 716 868) ja se on perustettu vuonna 1997 diakonissa-säätiön toimesta. Kyseessä on siis kolmannen sektorin toimija, joka ei saa rahoitusta Valtiolta. Tällä hetkellä Heillä on 1 huoneisto vuokralla, johon toiminta keskittyy. Työntekijöitä on kaiken kaikkiaan kahdeksan, joista paikalla on kerrallaan 2 päivällä ja 1 yöllä. Rahoitus jakautuu suurin piirtein puoliksi Suomen ja Norjan lähetysseurojen kesken. Jonkin verran rahoitusta tulee myös Ruotsista. Avustus on suuruudeltaan n. 200 €/vuosi. Tällä hetkellä lapsia on sijoitettuna 28. Lasten ikä vaihtelee 3 – 17 vuoden välillä.

Syyt Dikonin perustamiselle ovat Valtion huostaanottokäytännöissä. Mikäli lapsi otetaan vanhemmilta valtion toimesta pois, on tämän takaisinsaaminen byrokratian takia käytännössä mahdotonta. Dikoniin sijoitetuilla lapsilla on mahdollisuus palata vanhempiensa luokse, mikäli sijoitukseen johtaneet syyt väistyvät. Vanhemmat voivat myös tavata lapsiaan sijoituksen aikana, toisin kuin valtion laitoksiin sijoitettuna.

Lapset käyvät sekä tavallisessa koulussa, että pyhäkoulussa. Tavallisen koulun käymisellä pyritään tukemaan lapsien intergraatiota yhteiskuntaan. Mikäli lapsi ei halua palata takaisin perheeseensä esimerkiksi väkivallan uhkan takia, hän voi asua Dikonissa täysi-ikäiseksi asti.

Dikoni järjestää myös humanitääristä apua n. 150 perheelle Viipurin alueella ja lisäksi tarjolla on myös kesäleiri lapsille. Vaihtoehtoisena menetelmänä on myös mahdollisuus päästä sijaisperheeseen, jolle maksetaan rahallinen korvaus. Tosin tästä on ollut myös huonoja kokemuksia väärinkäytösten muodossa, joissa lapsi palautuu jonkin ajan päästä takaisin, kun sijaisperheen rahallinen tarve on täytetty.

Aloitimme vierailumme kahvitteluhetkellä, jossa meille kerrottiin Dikonin toiminnasta yllättävän hyvin Suomea puhuvan tulkin välityksellä. Ylläolevat tiedot on koottu kahvihetken aikana. Kävimme myös katsomassa, minkälaiset tilat lapsilla on käytössään. Tilat olivat erittäin ahtaat ja esimerkiksi yhteen makuuhuoneeseen saattoi olla majoittuneena jopa kahdeksan lasta. Tämän jälkeen siirryimme tutustumaan lapsiin. Aloitimme ”pulssileikillä”, jossa yksi meni keskellä ja muut menivät piiriin hänen ympärilleen ja laittoivat kädet yhteen. Keskellä olevan tarkoituksena oli tarkoitus arvata, kuka puristaa kenenkin kättä(pulssia piti siis liikuttaa eteenpäin mahdollisimman huomaamattomasti.) Lapset innostuivat tästä kovasti.

Seuraavaksi siirryimme ulkotiloihin, jossa aloitimme yhteisellä leikillä muodostamalla pitkästä köydestä erilaisia kuvioita. Jokaisen piti pitää köydestä kiinni kaksin käsin ja neuvoja ei saanut antaa ääneen. Johanna oli keskellä piiriä näyttämässä paperilta, minkälaisia kuvioita piti muodostaa. Lapset tajusivat heti, että nyt kannattaa tehdä yhteistyötä ja kuviot saatiinkin aikaiseksi nopeasti. Yhteistyön merkitys korostui mukavasti ja oli ilo huomata, että myös pienemmät lapset otettiin leikeissä isompien toimesta hyvin huomioon. Yhteisen osuuden jälkeen osa lapsista halusi alkaa pelata jalkapalloa ja osa siirtyi piirtelemään katuliiduilla ja puhaltelemaan saippuakuplia. Valppaana piti kuitenkin pysyä ainakin katuliitujen kanssa touhutessa, koska silloin tällöin pihan poikki kulki myös autoja, välillä aika kovaakin vauhtia.

Hieman myöhemmin vanhemmat lapset alkoivat jo siirtyä harrastusten tai muun ohjelman pariin, mutta nuoremmat olisivat vielä halunneet leikkiä. Tosin ruoka-aika oli jo käsillä, joten meidän oli aika suunnata eteenpäin. Monet lapset tulivat meitä vielä halaamaan ja hyvästelemään ja tunnelma oli hyvin koskettava. Lapsista näki, että vierailuamme oli selvästi odotettu. Oli hieman hämmentävää, kuinka nopeasti lapset kiintyivät meihin ja voi vain arvailla minkälainen menneisyys ja tulevaisuus heillä on.

STELLIT+NÄYTTELYT


Tampereen rautatieasema. Maanantai 15.5.2017 kello 05:00. Joukko rättiväsyneitä sosionomiopiskelijoita ja yksi täysin pirteä ja seikkailunhaluinen opettaja ovat toukokuisen perinteen mukaisesti lähdössä kohti Pietaria ja Viipuria tutustumaan paikallisiin sosiaalialan organisaatioihin. Sosiaalipedagogisiin lähtökohtiin perustuvan projektin juuret ovat vuodessa 1994, mutta tänä vuonna se uudistuu moniammatillisempaan suuntaan. Asematunnelin toisessa päässä odottaa yhtä uupunut ryhmä TAOKin opettajaopiskelijoita sekä heidän opettajansa. ”Lapset elämänsä valtiaiksi” – projektista on siirrytty ”Experimental Outdoor Adventure Learning” – intensiiviviikkoon. Perillä Pietarissa porukkaan liittyy vielä paikallisia sosiaalialan opiskelijoita. Junamatkalla yritetään oppia edes muutama nimi ja samalla levätä tulevaa viikkoa varten.
Ensimmäiseen vierailukohteeseen lähdetään Pietarissa matkanjohtajalle ominaiseen tyyliin saman tien. Olemme saaneet kutsun Alexandrinskyn teatteriin, jossa saamme tutustua Galaxy – organisaation järjestämään näyttelyyn. Näyttelyn nimi on ”Viisi nurkkaa, joissa aikuiset ovat väärässä: Tutkijoiden näkökulmia nykyajan lapsuuteen”. 

Näyttelyoppaamme työn touhussa



















Näyttely alkaa faktaruuduilla, joissa on esitelty lapsuuteen liittyviä faktoja sekä käytännön tietoja vierailijoille ja määritelty hyvinvoinnin käsitettä. Tämän jälkeen näyttely koostuu viidestä installaatiosta, joilla pyritään kuvaamaan erilaisia lapsiperheisiin liittyviä teemoja. Installaatiot koostuvat kahdesta seinästä joilla muodostetaan ikään kuin huoneen nurkka. Ulkopuolella on kuvia tyypillisistä pietarilaisista asuintaloista, ja nurkan sisäpuolella on kuvattu tyypillistä sisustusta kunkin teeman mukaisesti. Lisäksi nurkista löytyy jokaista aihepiiriä koskien kolme myyttiä sekä ne kumoavaa faktatietoa.
Köyhyys – teemahuoneen sisustus ja lattia, jonka alla lasinsiruja


Ensimmäisen nurkan teema on köyhyys, riippuvuus ja lasten heitteillejättö. Huone on kuvattu likaisena, pöydällä on pikaruokaa ja lattian alla narisevat lasinsirut. Seuraava nurkka esittelee keskiluokkaisen perheen elinoloja, ja sen teema on väkivalta. Huoneesta löytyy esimerkiksi video, jossa on näytelty vanhempien alistavia sanomisia lapsille. Kolmas huone kuvaa varakasta perhettä, ja sen teema on kulutusyhteiskunta. Nurkka on sisustettu luksustavaralla, ja lapsen olemassaolon huomaa vain lipaston sisään salaa rakennetusta dinosauruksen asunnosta. Neljännen huoneen teema on maahanmuutto. Siellä puututaan esimerkiksi myyttiin siitä, että maahan tulevat lapset olisivat vaarallisia. Viimeisen nurkan tarkoitus on kuvata lastensuojelulaitoksia. Huoneen tarkoitus on vaikuttaa ihmisten harhakäsitykseen siitä, että laitokset ovat täysin pahoja eivätkä vastaa lasten perustarpeisiin. Näyttelyn kiertämisen lisäksi vierailla on mahdollista osallistua ilmaisille ammattilaisten pitämille luennoille esimerkiksi lapsiin kohdistuvasta väkivallasta.

 
Varakkaan perheen lapsen ”salainen maailma”, jossa piirustuksia ja dinosauruksen koti

Ryhmältämme pyydettiin palautetta näyttelystä post-it – lapuille, joita ainakin itse jouduin täyttämään useamman saadakseni kaikki kehuni ilmaistua. Mielestäni näyttelyssä hienoa oli sen konkreettisuus: nurkkien sisustuksella pystyttiin luomaan niihin aivan erilaiset tunnelmat, jotka johdattivat hyvin jokaiseen aiheeseen. Erityisesti köyhyyttä käsittelevän huoneen lasinsirulattia ja rikkaan perheen huoneesta löytyvä lapsen ”salainen maailma” saivat jopa väsymyksen ylikuormittamat aivoni ymmärtämään, mistä ilmiöissä on kysymys (vaikka ovatkin toki vain esimerkkejä, eivätkä kuvaa ilmiön kuten köyhyyden koko skaalaa). Lisäksi myyttien nostaminen esiin ja kumoaminen faktatiedolla antoi käyttökelpoisia vastauksia lastensuojelun usein kysyttyihin kysymyksiin. Erityisesti näyttelyssä miellytti se, että se ei ollut suunnattu ammattilaisille, vaan sopi erinomaisen hyvin silmiä avaavaksi infopaketiksi aivan tavalliselle tallaajalle. Uskon, että kyseisten teemojen käsittelylle ja myytinmurtamiselle olisi kysyntää myös Suomessa.

Vilma Säynäjäkangas, 14sosiA



 TRANCIT-PRUJUT



Kolmas päivä Venäjällä starttasi vierailulla Trancit Prijutiin. Ainakin allekirjoittanut oli vielä aamulla silmät ristissä vähäisten yöunien ansiosta. Ahkera rytmiryhmämme nimittäin pohti vielä yömyöhään seuraavan päivän seminaariohjelmaa Herzenin yliopistoon. Tämän lisäksi Cuba Hostellin rajallinen äänieristys piti huolen siitä, ettei unten maille niin vain päässyt. Mutta eihän sinne itänaapuriin nukkumaan lähdetty. ”Mun mielestä tältä koko hommalta menis pohja, jos me yövyttäis hotellissa.”
Trancit Prijut on 60 paikkainen turvatalo, joka on tarkoitettu 3-18 -vuotiaille lapsille ja nuorille, jotka elävät haasteellisessa elämäntilanteessa. Turvatalo on ”läpikulkupaikka” eli väliaikainen ratkaisu. Trancit Prijutiin päätyneille lapsille ja nuorille pyritään löytämään uusi sijoituspaikka, vaihtoehtoina on paluu takaisin omaan kotiin (jos perheolot ovat parantuneet ja vaaditun tason mukaiset), sijoitus orpokotiin/lastenkotiin tai adoptio uuteen perheeseen. Lasten taustat ovat hyvin erilaisia, osa on orpolapsia, joiden vanhemmat ovat kuolleet sodassa ja osa taas oman perheensä hylkäämiä tai itse kotoa karanneita. Lapset ovat kohdanneet perheväkivaltaa, heitteillejättöä, seksuaalista hyväksikäyttöä ja osa on ihmiskaupan uhreja. 

Trancit Prijutista löytyy myös paperittomia lapsia, joista ei tiedetä keitä he ovat tai mistä he tulevat. Näiden lasten henkilöllisyys pyritään selvittämään ja järjestämään heille henkilöllisyystodistukset ja oleskelulupa. Jos lapsen taustoja ei pystytä jäljittämään on hänelle luotava uusi henkilöllisyys. Paperityöt voivat viedä helposti vuodenkin. Tämän ajan lapsi viettää Trancit Prijutista eikä hänen asioitaan voi ajaa eteenpäin ennen kuin paperiasiat on hoidettu.  Lapsia tulee Trancit Prijutiin siis myös laajalti Venäjän rajojen ulkopuolelta, pääsääntöisesti konfliktimaista ja talouskriisin kohdanneista valtioista.

Trancit Prijutissa toimii moniammatillinen työryhmä, joka koostuu sosiaalityöntekijöistä, psykologeista, sairaanhoitajista, lääkäreistä, opettajista ja avustajista. Lapset ja nuoret ovat usein vaikeasti traumatisoituneita, joten heille on tarjolla psykoterapiaa. Talossa työskentelee useampi psykologi, joista lapset saavat itse valita sellaisen henkilön, jonka kanssa haluavat tehdä yhteistyötä. Lapset käyvät koulua Trancit Prijutissa. Heille on tarjolla myös henkilökohtaisempaa opetusta 2-3 henkilön pienryhmissä, koska lapsilla on hyvin erilaiset koulutustaustat. Kaikki 13-vuotiaatkaan eivät välttämättä osaa vielä lukea ja kirjoittaa. 

Turvataloa voi kuvata hyvin laitosmaiseksi. Lapset ja nuoret pääsevät ulkoilemaan vain valvotusti talon sisäpihalle. Vierailujen suhteen ollaan hyvin varovaisia eikä turvataloon pääse kuka tahansa. Lapsen vanhemmat saavat vierailla vain sosiaalityöntekijän suostumuksella. Vierailijoiden tarkalla seulonnalla pyritään takaamaan lasten turvallisuus niin, ettei lasten lähellä pääse kukaan heille vaarallinen henkilö (esim. lasta pahoinpidellyt/hyväksikäyttänyt vanhempi tai sutenööri). Turvajärjestelmä ei ole kuitenkaan läpäisemätön, vaan ajoittain lapsia karkaa turvatalosta. 

Tiiviin informaatiopaketin ja pienen säätämisen jälkeen saimme työskennellä noin 20 lapsen kanssa. Meidät jaettiin kahteen pieneen luokkahuoneeseen, joista toisessa lapset saivat piirtää ja maalata itselleen t-paidan ja toisessa muovailtiin voimaeläimiä sekä punottiin ystävyysrannekkeita. Alkuperäisenä ajatuksena oli, että kaikki muovailisivat ensin itselleen voimaeläimen ja sen jälkeen tekisivät vielä paidat. Pienien tilojen takia jouduimme kuitenkin laittamaan pystyyn kaksi erillistä työpajaa, hommat kyllä hoituivat myös tällä tavalla. Omien t-paitojen tekeminen oli näille lapsille iso asia ja työn tuloksena olikin toinen toistaan upeampia paitoja, joita tekijät lopuksi ylpeänä meille esittelivät. Muovailupisteellä jotkut lapsista tekivät hyvin yksityiskohtaisia hahmoja, kun taas osalla lähti luovuus tuottamaan jotain aivan muuta, sillä seurauksella, että itse juoksentelin parin pojan kanssa pitkin Trancit Prijutin käytäviä pallopelien merkeissä. Yksi pojista nimittäin keksi, että vahasta saa tehtyä pomppivia superpalloja ja siitä se hurvittelu sitten alkoi..

Vierailu Trancit Prijutiin oli monella tapaa hieno kokemus ja se herättää paljon tunteita vielä jälkikäteenkin. Lapset, joiden kanssa saimme työskennellä, olivat ihan huikeita tyyppejä: avoimia, iloisia, luovia ja välittömiä. Jotkin asiat Trancit Prijutin toiminnassa jäivät kaivertamaan ja mieleen on noussut joitakin kysymyksiä näin pari viikkoa matkan jälkeen, kun on saanut rauhassa prosessoida tapahtumia. Koko matkaa ajatellen juurikin Trancit Prijut ja Dikoni olivat ne paikat, jotka jättivät suurimman jäljen. Tämä intensiivinen viikon projekti oli kaikin puolin upea elämys, joten suuri kiitos kaikille niille ihmisille, jotka tekivät tästä mahdollista. Tämän seikkailun haluan tehdä vielä uudestaan!

Kesäisin terveisin,
toveri Johanna Ruohomäki 16soc  


HERZEN


Järjestimme Venäjälle suuntautuneen FIRST-projektimme puitteissa lähisuhdeväkivaltaa käsittelevän seminaarin Pietarin Herzen yliopiston sosiaalialan opiskelijoille. Oletimme suhtautumisen aiheeseen olevan erilainen Suomen ja Venäjän kulttuureissa ja näin ollen paljon mehukasta keskustelua herättävä. 

Esimerkkitapauksessamme oli kyse kuvitteellisesta perhe Sipiläisestä johon kuuluvat isä Paavon ja äiti Tarjan lisäksi 15-vuotias poika Sebastian ja 11-vuotias kehitysvammainen tytär Assi. Isä Paavolla on henkilökohtaisia traumoja joita hän purkaa käyttäytymällä väkivaltaisesti Tarjaa kohtaan. Poliisi on kerran hälytetty paikalle kovaäänisen riidan vuoksi. Lapset reagoivat tähän häiriköimällä ja käyttäytymällä väkivaltaisesti koulussa. Assin opettaja on ottanutkin tämän vuoksi yhteyttä kotiin ja sosiaaliviranomaiseen. Lisäksi Sebastian käyttää Assia kotona seksuaalisesti hyväksi. Pietun huomio: Mielestäni tämän osion voi kuvailla vain päällisin puolin? 

Annoimme ohjaileviksi kysymyksiksi, että mistä lähdetään sosiaalityön kannalta liikkeelle ja kuka on heikoimmassa asemassa ja kuinka häntä voidaan auttaa sekä minkälaisia vaihtoehtoja on viranomaisyhteistyölle. Toivoimme myös tilanteesta nousevan esiin erilaisia näkökulmia ja uhri-tekijä asetelmia.

Seminaariin osallistui meidän ryhmämme, eli opettajamme Tapion ja kahdeksan sosionomi-opiskelijan lisäksi noin 15 sosiaalityön opiskelijaa Herzenistä sekä heidän kaksi opettajaansa. Jaoimme ihmiset jo heti alkuun erilaisten näkökulmien varmistamiseksi ryhmiin niin, että eri koulujen edustajat jakautuivat mahdollisimman tasaisesti joka puolelle. Esittelykierroksen jälkeen ryhmämme luontainen esiintyjä Vilma avasi hienosti esimerkkitapauksen ja ryhmittäin kävimme purkamaan tapausta.

Ryhmätyöskentely venäläisten opiskelijoiden kanssa oli odotetusti mielenkiintoista. Oli hauska huomata, kuinka erilaisista näkökulmista esimerkkitapausta lähestyttiin. Ihmetystä venäläisopiskelijoissa aiheutti jo se, että omassa delegaatiossamme oli useita vanhempia opiskelijoita. Pääsimme siis jo heti alussa vertailemaan suomalaista ja venäläistä koulutusjärjestelmää. Venäjällä on harvinaisempaa lähteä uudelleenkouluttautumaan aikuisena, kun taas Suomessa se on verrattain yleistä. 



Esimerkkitapauksen käsittelyssä tultiin useissa ryhmissä siihen lopputulokseen, että tulokulmio on erilaisia ja ratkaisut vaihtelivat jonkin verran. Parhaimpina ratkaisuina pidettiin aikaista puuttumista tilanteeseen, jotta kriisiytyminen vältettäisiin. Perhetyöllä ja aikuissosiaalityöllä olisi paljon tilausta tapauksen kohdalla. Esimerkkitapauken yhteydessä vertailtiin suomalaisia ja venäläisiä lakeja ja normeja. Esimerkiksi Venäläiset kanssaopiskelijat eivät nähneet lasten fyysistä kurittamista yhtä vakavana tekona kuin me. 

Lopuksi oli mukavaa keskustella ja tutustua hetki opiskelijoiden kanssa. Jännitys ennen seminaaria oli varmasti molemminpuolista, mutta alkulämmittelyjen ja esittäytymisten jälkeen tilanne rentoutui.  Koulutehtävien esittely muiden edessä TAMKissa ei enää tunnu niin ahdistavalta, kun on selvinnyt seminaarista vieraalla kielellä Pietarilaisessa yliopistossa. Ryhmämme selviytyi tästäkin tilanteesta erinomaisesti ja olimme taas yhtä kokemusta rikkaampia.



  SCHOOL 260

Torstaina 18.5.2017 olimme sopineet Koulu 260 opettajan Olgan kanssa tapaamisen toiselle puolelle Pietaria eräälle metroasemalle klo 13:00. Koulun 260 kanssa on tehty yhteistyötä jo vuosia ja edellisenä vuonna oppilaiden kanssa oli sovittu vuodelle 2017 yhteiseksi toiminnaksi piknikin puistoon. Lisäksi saimme tietoa edeltävästi, että piknikillä tullaan tekemään ympäristöön ja ympäristönsuojeluun liittyviä aktiviteetteja.

Kuvassa metroasema Pietarin laidalla
Asemalla meitä oli vastassa vanhempi opiskelija Ksenia muutaman oppilaan kanssa. Heidän kanssaan menimme ostamaan eväitä ja juotavaa kaikkien tarpeeksi. Kuulimme että lapsia oli arvioilta paikalla noin 25, joten eväitä ja juomista tarvittiin melko suuria määriä. Lapset olivat hyvin avuliaita ja kohteliaita ja halusivat auttaa meitä kantamaan osan eväistä matkalla kohti puistoa. Puistoon oli matkaa asemalta noin kolmen kilometrin matka ja loput matkasta taivallettiin jalan. Onneksi päivä oli mitä kaunein ja aurinko lämmitti mukavasti.
kuvassa puistoaluetta
Päästyämme perille puistoon, oli vanhemmat oppilaat suunnitelleet meille ja lapsille viisi erilaista rastia, joissa tehtiin erilaisia luonnonsuojeluun ja ympäristöön liittyviä tehtäviä. Osa tehtävistä osoittautui meille jopa haasteellisiksi, mutta yhdessä oppilaiden kanssa kaikki ryhmät suoritti omat tehtävänsä kunnialla.  Lopuksi käytiin tiukka taito ykkössijasta ja viimeisen ekstratehtävän avulla saatiin voittaja ryhmä selville.  Osa tehtävistä oli hyvinkin konkreettisia, Tapio testasi Tommin tekemiä ”aurinkolaseja”. Tehtävän antona oli keksiä mahdollisimman monta uutta käyttötavaraa esillä olevista muovipulloista. Lisäksi apuna oli sakset, lankaa ja teippiä.



kuvassa norsupallon peluuta
Päivä oli mitä mainioin ja ryhmissä ratkaisujen tehtävien jälkeen menimme syömään yhdessä eväitä ja juhlistimme mukana olleita syntymäpäivä sankareita.
Olimme myös itse suunnitelleet erilaista ohjelmaa ulkoiluun, mutta heidän järjestämän rastien jälkeen päätimme vain oppilaiden toiveesta aloittaa yhteisen jalkapallopelin. Olimme tuoneet mukana lahjaksi norsupallon, joka osoittautui suureksi suosioksi. Pelit jatkuivat pitkälle iltapäivään ja lisäksi hypimme narua, pompottelimme palloja ja teimme erilaisia leikkejä twist-naruilla. Koulun oppilaiden ilo ja riemu oli upeaa huomata ja jäähyväisten hetki oli tunteikas. Lähdimme takaisin majoituspaikkaamme vasta seitsemän aikaan illalla ja silti tuntui, että aika juoksi siivillä. Näille oppilaille olisi mielellään varannut aikaa vaikka koko päivän, mutta onneksi saimme viettää heidän kanssaan koko pitkän iltapäivän.
  On upeaa huomata, miten pitkään jatkunut yhteistyö kantaa hedelmää vuodesta toiseen ja toivon todella, että tämän tyyppinen yhteistyö saisi edelleen jatkua.

Tuulikki Järvelä 15SOA





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti