torstai 2. kesäkuuta 2011

Vaikuttamista Pyynikintiellä

Tampereen ammattikorkeakoulun ensimmäisen vuoden sosionomi (AMK) opiskelijoista muodostunut vaikuttamisprojektiryhmä järjesti torstaina 12.5.2011 Pyynikintien toimipisteessä tiedotustilaisuuden. Projektin aiheena oli sosionomitutkinnon (AMK) epäkohtien esille tuominen. Epäkohdiksi valittiin jo ennestään kiistanalaiset aiheet koskien esiopetusoikeutta, erityislastentarhanopettajan pätevyyttä ja sosionomin (ylempi AMK) oikeutta työskennellä sosiaalityöntekijänä.

Projektiin oli varattu aikaa kolmisen viikkoa, joten aikataulu oli tiukka. Vaadittiin paljon taustatyötä ja ryhmätyöskentelyä, jotta projekti saatiin käyntiin.
Projektissa laadittiin vaatimukset, joissa vaadittiin sosionomin (AMK) tutkinnon suorittaville tai suorittaneille oikeus hankkia esiopetusoikeus, joka heillä aikaisemmin on ollut. Ilman sitä sosionomi (AMK) ei voi työskennellä esikouluryhmän opettajana yhdenvertaisena lastentarhanopettajan tavoin. Nykyisin sosiaalipedagogiikkaan erikoistunut sosionomi (AMK) on pätevä työskentelemään lastentarhanopettajana päivähoidossa, kun taas yliopistossa lastentarhanopettajaksi opiskelevat saavat esiopetusoikeuden.  

Toimme projektissamme esiin, että sosionomi (AMK) opintojen kautta tulee saada esiopetuskelpoisuus sekä erityislastentarhanopettajan pätevyys tai vaihtoehtoisesti mahdollisuus näiden tai toisen näistä suorittamiseen lisä- tai erikoistumisopintojen kautta.
Kelpoisuusvaatimuksena sosiaalityöntekijän tehtäviin on ylempi korkeakoulututkinto. 90 opintopisteen sosionomi (ylempi AMK) tutkinto antaa pätevyyden ylempää korkeakoulututkintoa vaadittaviin virkoihin sekä mahdollisuuden suorittaa jatko-opintoja tieteellisiin jatkotutkintoihin. Sosiaalityöntekijän pätevyyttä se ei kuitenkaan anna. Täten pitkän työkokemuksen omaava ja laajan teoreettisen jatkokoulutuksen hankkinut sosiaalialan asiantuntija ei ole pätevä toimimaan sosiaalityöntekijänä.

Näihin asioihin pohjautuen perustettiin Internetiin adressi, jossa esiteltiin vaatimukset. Adressin tarkoituksena oli herättää keskustelua aiheesta ja saada kerättyä mahdollisimman paljon nimiä. Adressin tavoitteet toteutuivat hyvin, sillä se herätti kiivasta keskustelua ja nimiä saatiin lähes 600. Facebookiin perustettiin ryhmä kaikille asiasta kiinnostuneille.
Projektissa otettiin yhteyttä Pirkanmaan puoluetoimistoihin. Osassa toimistoista oltiin erittäin kiinnostuneita aiheesta.

Projektimme tulokset eli tiivistelmä projektin kulusta, adressin nimilista ja vaatimukset lähetettiin opetusministeriöön ja sosiaali- ja terveysministeriöön sekä Pirkanmaan hallituspuolueille.

Toivottavaa on, että jossain vaiheessa nämä asiat saisivat näkyvyyttä ja niihin puututtaisiin. Muutos olisi tarpeen, koska, yllättävää kyllä, näinkin lyhyessä ajassa projekti herätti paljon mielenkiintoa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti