torstai 16. kesäkuuta 2011

Työn ohessa opiskelu vaatii ajankäytön suunnittelua

- Jälkeenpäin ajateltuna opiskeluni sosionomiksi onnistui aika kivuttomasti, vaikka välillä mietinkin millä ajalla työn, opiskelun ja perheen voi hoitaa, totesi Kati Pouttu pari päivää valmistumisensa jälkeen.
 
Kehitysvammaisten ohjaajaksi 1996 valmistunut Pouttu päätti päivittää tutkintonsa ammattikorkeakoulututkinnoksi työelämässä lisääntyneiden vaatimusten vuoksi.
  
- Tietojeni päivittäminen tuli ajankohtaiseksi sillä opiskelustani alkoi olla jo aikaa. Lisäksi TAMKin sosiaalialan koulutusohjelmasta löytyi minulle sopiva, räätälöity tapa opiskella. Ohjaava opettajamme Tuija Salo räätälöikin kiitettävästi opintojamme! Opinpolkujen suunnitteleminen on suuri haaste, jotta opinnot hyödyttäisivät opiskelijaa niin nykyisissä kuin tulevissa työtehtävissä.
  
Työelämän muutoksissa mukana pysyminen ja asiakkaiden arjen turvaaminen muutosten ja kilpailutuksen keskellä hieman huolestuttaa Rongankodin Puistokodissa työskentelevää Kati Pouttua.

- Vaatimusten ja haasteiden kasvaessa on tärkeää pysähtyä ja miettiä perustehtävä kirkkaaksi, jotta ei mene ihan kaikkeen mukaan. Suuren kokonaisuuden hallinta, ajankäyttö sekä työn jakaminen työyhteisön jäsenille ovat myös oppimisen arvoisia asioita. Myös tietynlaista keskeneräisyyttä on opittava sietämään sillä kaikkea ei voi saada heti valmiiksi vaan käynnissä on monta prosessia.

Positiivisen ja iloisen elämänasenteen omaava Pouttu näkee työnilon voimavarana, joka kantaa pitkälle. Kun työtä saa tehdä itsenäisesti, yhdessä kivojen työkavereiden ja asiakkaiden kanssa, töihin on hyvä mennä. Opiskelua hän ei aio unohtaa.

 - Työ ja organisaatiopsykologian opinnot kiinnostaisivat ja työhyvinvointi yleensä on aiheena mielenkiintoinen. Ylempi AMK –tutkintokaan ei ole poissuljettu.




Elämä on suuri seikkailu, ja sen kunniaksi Kati Pouttu ja Tapani Lahdenmäki kilistivät Kyproksella kesäkuun alussa tehdyllä kehitysvammaisten kesäretkellä.





Seppo Pajari

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti