keskiviikko 24. lokakuuta 2012

Senioripalveluihin osaamista TAMKin ja SeAMKin geronomi-yhteistyökoulutuksesta!




Geronomi (AMK) -tutkinto on sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto (210op/3,5v). Tampereen ammattikorkeakoulun ja Seinäjoen ammattikorkeakoulun yhteistyökoulutuksena on käynnistynyt geronomi-aikuiskoulutus  TAMKin Sosiaalialan koulutusohjelmassa syksyllä 2012. Koulutus toteutuu SeAMKin opetussuunnitelman mukaan. 

Geronomi (AMK) -tutkinto on sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto (210op/3,5v). Koulutusohjelmassa yhdistyy monitieteinen gerontologinen tieto sekä sosiaali- ja terveysalan osaaminen. Keskeisiä opintosisältöjä ovat ikääntymiseen liittyvät ilmiöt, ikääntyneiden parissa käytettävät sosiaalityön ja hoitotyön menetelmät. Koulutus antaa valmiuksia myös senioripalvelujen ja henkilöstön johtamiseen ja kehittämiseen.

Koulutus toteutuu monimuoto-opiskeluna. Kuukausittaisen lähiviikon rinnalla opiskelu toteutuu itsenäisenä opiskeluna, pienryhmissä, verkko-opintoina ja työelämäyhteistyönä. Opinnot koostuvat teoriaopinnoista, opinnäytetyöstä (15 op) ja käytännönharjoittelusta (75 op), joka toteutuu erilaisissa ikäihmisten palveluja tuottavissa yksiköissä ja projekteissa. Syksyllä alkaneeseen yhteistyökoulutukseen valittiin opiskelijoiksi sosiaali- ja terveysalan ammatillisen perustutkinnon (lähihoitaja) tai sosiaali- ja terveysalan opistoasteen tutkinnon omaavia ikäihmistenkin parissa työkokemusta jo hankkineita ammattilaisia.

Geronomi (AMK) on laaja-alainen ikäihmisten parissa tehtävän työn asiantuntija. Hän työskentelee yleensä järjestöjen tai kuntien palveluksessa tai vaihtoehtoisesti itsenäisenä yrittäjänä. Tärkein tehtävä on edistää ikääntyneiden kokonaisvaltaista hyvinvointia, toimintakykyä ja kehittää palveluja.  Geronomi (AMK) sijoittuu työelämässä monipuolisesti erilaisiin tehtäviin, esimerkiksi yksilökohtaisen palveluohjauksen, omaishoidon tai dementiatyön alueelle niin avo- kuin laitoshoidon palveluihin tai kehittämishankkeisiin. Hän voi olla mm. senioripalvelujen koordinoija, kehittäjä tai johtaja.

Geronomin osaaminen

Geronomin toiminta-alueet

 Lähde: SeAMK, Sosiaali- ja terveysalan yksikkö, Vanhustyön koulutusohjelma

Ikäihmisten palvelujen kehittämishaasteet
Syksyn 2012 kuntavaaleissa ikääntyneiden palvelut ovat nousseet yhdeksi keskeisimmäksi teemaksi. Ikäihmisten palveluissa on monia ajankohtaisia haasteita puhumattakaan tarpeista ennakoida ja kehittää palveluja lisääntyviin palvelutarpeisiin tulevaisuudessa. Syksyllä opintonsa aloittaneet geronomi-opiskelijat nostavat esiin tärkeitä kehittämishaasteita omankin vankan työkokemuksensa myötä.
Ikäihmisten osallisuuteen, arkeen ja palveluihin liittyviä haasteita
Ø  itsemääräämisoikeuden huomioiminen ja kunnioittaminen
Ø  itsenäisen suoriutumisen tukeminen, ennalta ehkäisy, palvelutarpeen arviointi ja toteutus määräajassa
Ø  erilaisten asumisympäristöjen laadun kehittäminen, panostaen esteettömyyteen, turvallisuuteen ja viihtyisyyteen
Ø  monikulttuurisen väestön kohtaaminen ikäihmisten palveluissa
Ø  vanhusneuvoston äänen kuuleminen ja huomioiminen
Ø  ennakoivan tutkimuksen tarve vanhusväestön tarpeiden kartoittamiseksi
Työvoimaan ja johtamiseen liittyviä haasteita
Ø  työvoiman riittävyys ja saatavuus jatkossa
Ø  tarpeenmukaisen ja ajankohtaisen koulutuksen järjestäminen
Ø  henkilöstön työhyvinvoinnin ja jaksamisen tukeminen
Ø  johtamisosaamisen tärkeys
Sosiaalisesti kestävä yhteiskunta kohtelee kaikkia jäseniään yhdenvertaisesti, vahvistaa osallisuutta ja yhteisöllisyyttä, tukee terveyttä ja toimintakykyä ja antaa tarvittavan turvan ja palvelut.


Kehittäminen ja vaikuttaminen ikäihmisten palveluissa – motivaatio aikuisopiskeluun opiskelijoiden kertomana

Aikuisopiskelijaryhmänä meillä on tieto tämän hetkisestä tilanteesta ”kentällä”, ja ymmärrys, kuinka asiat voisivat olla paremmin. Vanhustyön ongelmakohdat ovat hyvin tiedossamme ja arvostamme ruohonjuuritason työtä. Olemme aloittaneet geronomi-koulutuksen vahvalta pohjalta. Meillä on kriittistä ja kokonaisvaltaista näkemystä, joka pohjautuu käytännön kokemukseen. Tämän johdosta tavoitteemme ja motivaatiomme ovat huipussaan ja kaikilla on sama päämäärä: asioihin vaikuttaminen.  
Opiskeluamme rikastuttavat toistemme erilaiset taustat, elämänkokemukset ja työyhteisöt. Aikuiskoulutusryhmässä jaamme tietoamme ja taitoamme. Se on arvokasta ja täydentää ammatillisuuttamme. Näin uuden tiedon oppiminen on monipuolista ja syvällistä.  Hakeutuminen geronomi-aikuiskoulutukseen on meille jokaiselle tietoinen valinta. 
Aikuisopiskeluryhmällämme on hyvät mahdollisuudet vastata tulevaisuuden vanhustyön haasteisiin. Yhtenä motivoivana tekijänä on itsensä kehittäminen, jonka kautta tavoitteena on päästä vaikuttamaan ikäihmisten palveluihin. Pitkä ura ikäihmisten parissa työskentelyssä on antanut useille kimmokkeen pyrkiä omalla uralla eteenpäin vaativampiin ja haasteellisempiin tehtäviin.
Kaikilla on voimakas halu muuttaa ja kehittää ikäihmisten hoitoa ja palvelua. Vanhusväestön kasvun myötä tarvitaan erityisosaamista. Valmistuttuamme geronomeiksi meillä on kokonaisvaltainen näkemys ikäihmisen arvokkaana jatkuvasta elämästä elämänsä loppuun asti. Voimme perustellusti vaikuttaa asenteisiin, jotka vaikuttavat ikäihmisten parissa työskentelyyn. Asenteiden muutosten myötä voimme vaikuttaa positiivisesti tulevien ammattilaisten työskentelyyn ja alan kiinnostavuuteen.

Kohti gerontologista asiantuntijuutta - kokemuksia aikuisopiskelusta geronomi-koulutuksessa
-          Opiskelu aikuisena tuntuu erilaiselta kuin koulukäynti nuoruudessa. Työelämän kokemus ja ammattitaito näkyvät opiskelu- ja opetustavoissa. Opetuksessa käytetään paljon käytännönesimerkkejä ja hyödynnetään opiskelijoiden asiantuntemusta. Aikuisopiskelijana asiat on helpompi liittää työelämään, ja opiskelijat ovat motivoituneita, koska opiskelu on omaehtoista.
-          Aikuisopiskelussa voi yhdistää työn ja opiskelun, mutta se vaatii ajankäytön tarkkaa suunnittelua. Alkuvaiheessa opiskeluun täytyy opetella, jos viime opinnoista on paljon aikaa. Taloudellinen tilanne voi ratkaista opiskelun aloittamisen ja perhe luo myös omat haasteensa opiskeluun.
-          Opiskelu kannattaa aina ja kannattaa lähteä rohkeasti mukaan – vaikka vähän vanhemmallakin iällä!   



Kirjoittajina geronomi-opiskelijat Marja-Liisa Haapanen, Hanna Hyvönen, Päivi Ilonen, Tiina Järvinen, Tuija Kaasalainen, Iida Leivo, Juha Luoto, Minna Mansikka, Katri Martikainen, Johanna Matikka, Pirjo Näriäinen, Leena Omenainen, Erja Pesola, Armi Raninen, Mira Rinne, Carita Saarinen, Metti-Mari Saukko, Mervi Selin, Ulla Siniranta, Tuija Sorri, Sari Tolvanen, Birgitta Valli ja koulutuksen vastuuopettaja Tampereen ammattikorkeakoulussa lehtori Teija Eskola.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti