Sosiaalialan
ammattilaisia ei synny vain luennoilla istumalla. Tämän tietävät erityisesti
sosionomi (amk) –opiskelijat, joille työelämäyhteistyö on arkipäivää.
Sosiaalialan
ihmisläheistä työtä ei voi oppia tekemään pelkästään lukemalla. Tampereen
ammattikorkeakoulun sosionomiopiskelijat ovatkin tottuneet
työelämälähtöisyyteen monilla eri kursseilla. Tämä toteutuu esimerkiksi
yritysvierailujen ja yrityksien kanssa toteutettujen projektien kautta. Näin
ollen sosionomien vahvuuksia ovat yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot sekä laaja
käytännön osaaminen.
Tälläkin
hetkellä TAMKin sosiaalialan opiskelijoilla on meneillään useita eri
projekteja. Yksi juuri käynnistymäisillään oleva yhteistyöprojekti on Löydä sun
juttu –hanke, joka kestää keväästä 2015 kevääseen 2017 asti. Mukana hankkeessa
on niin opettajia kuin opiskelijoitakin eri tahoilta: Juhannuskylän koulu,
Ahlmanin ammattiopisto ja Tampereen ammattikorkeakoulu.
Hankkeen
sloganina on iskevä ”Kukaan ei putoa!” ja tavoitteena on kehittää ja pilotoida
toimintakäytäntöjä, joiden toivotaan jäävän jatkossa elämään yläkouluun ja
ammatilliseen oppilaitokseen. Hankkeella on tarkoitus vaikuttaa
koulumotivaatioon, koulukieltäytymisten ja keskeytysten vähenemiseen sekä jatkokoulutuspaikan
tai työpaikan löytymiseen. Hankkeen tavoitteena on myös lisätä opettajien
osaamista ja löytää uusia yhteistyömalleja oppilaitosten välille.
Kävimme
ammatillisen kasvun ryhmämme kanssa seuraamassa Löydä sun juttu –hankkeen toimintapäivää
Ahlmanin ammattiopistolla 15.4. Päivän aikana oli kaksi tehtävärastia, joista
toisella piti miettiä, mitä hankkeen slogan tarkoittaa ja kuvittaa se sitten
itse valitsemallaan tavalla. Toisella rastilla koottiin aarrekarttaa, johon
laitettiin omia toiveita, unelmia ja haaveita. Päivän aikana haastatteluumme
pääsivät opiston opettajat Inga Helin ja Tuuli Lähteinen. He odottavat, että
hankkeella saataisiin aikaiseksi muutosta ja että siitä olisi oikeasti hyötyä
opiskelijoille. Opiskelijat suhtautuivat hankkeeseen heidän mukaansa
positiivisesti, joskin hanketta olisi voinut avata opiskelijoille paremmin,
jotta he olisivat alusta alkaen tienneet, mistä hankkeessa on kyse. Kysyimme
myös, miten he kokisivat sosionomin työn oppilaitoksissa. Tällaiselle olisi
heidän mukaansa tarvetta esimerkiksi opintoavustajina, koulukuraattoreina tai
opettajan työparina joillakin tunneilla.
Haastattelimme
myös Tamkin luovien ja toiminnallisten menetelmien lehtoria Merja Repoa. Hän on
mukana hankkeessa ja odottaa uuden oppimista, oman ammatillisuuden laajenemista
sekä kehittymistä ammattilaisena ja ihmisenä. Hän uskoo myös, että hän voi
käyttää näkemäänsä ja kokemaansa hyödyksi opettaessaan sosionomeja, kun
hankkeen kautta sekä peruskoulun että ammatillisen koulutuksen todellisuus
päivittyvät. Kysyessämme Merjalta Revolta, mikä hänet innosti tähän hankkeeseen
mukaan, hän vastasi, että mahdollisuus vahvistaa kokemuksellisen oppimisen
ideaa ja raivata tietä sosiopedagogiselle työotteelle. Nuoret ovat luontaisesti
toimivia ja tekeviä. Se on heidän vahvuutensa, joka tulisi ottaa huomioon
pedagogiikassa. Hankkeen avulla saadaan myös sosionomin uusi työkenttä eli
koulumaailma tutummaksi. Merja ajattelee, että sosionomeille kouluissa on
tarvetta juurikin työparina opettajan kanssa. Lisäksi peruskoulun opetussuunnitelmassa
on nyt nostettu esille ryhmäytyminen, joka on sosionomin osaamisaluetta ja
työkenttää.
Sosionomin
koulutus antaakin valmiudet työskennellä lähes kaikilla sosiaalialan kentillä.
Koulutuksen aikana tutustutaan eri asiakasryhmiin, niin käytännön kuin
teoriankin kautta. Tamkin sosiaalialan opetussuunnitelmaan sisältyy 37 kurssia,
viisi eri harjoittelua sekä opinnäytetyö. Lähes puolet kursseista sisältää
yhteistyötä työelämän kanssa ja yksi seitsemän opintopisteen kurssi on pelkästään
työelämän kanssa toteutettavaa projektia. Harjoittelut ovat yhteensä 45
opintopistettä ja opinnäytetyökin toteutetaan lähes poikkeuksetta työelämälle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti