Syksyllä 2014, lähes puolitoista vuotta valmistumiseni
jälkeen, olin jälleen saapunut ”kaikkein pyhimpään”. TAMK sosiaaliala &
kahvihetki opettajain huoneen sohvilla entisten läksyttäjieni kanssa. Kuulumisten
lomassa puheeksi tuli alumnitoiminta, ja aikaisemmat Venäjän & Viron
reissut Tapio Salomäen Children becoming
masters of their lives –projektin parissa. Viron matka oli ajankohtainen ja
uutta retkikuntaa oltiin kokoamassa joulukuulle 2014. Olin juuri muuttanut Hyvinkäälle ja uudet
kuviot antoivat minulle mahdollisuuden osallistua Viron matkalle, tällä kertaa
valmistuneen opiskelijan roolissa.
Aikaisemmin olen ollut viidellä matkalla mukana (kolme
kertaa Venäjällä, kaksi Virossa), joista jokainen on ollut tietyllä lailla
hyppy tuntemattomaan. Usein kun minulta on kysytty näistä matkoista, olen
yrittänyt vastauksessa tuoda ilmi, että jokainen reissu vastaa kahta kuukautta
koulun penkillä oppimisen kannalta. Oppiminen ei tapahdu sillä hetkellä, kun
luentosalista astuu ulos. Efekti voi olla koulussa jopa päinvastainen (varsinkin
jos aihe ei kiinnosta) - ruokatunnilla puheenaihe tuskin enää liittyy luennon
aiheeseen. Virossa ja Venäjällä jokainen ruokatunti voi olla osa
oppimisprosessia, ja raskaan päivän jälkeen jatkuva keskustelu ja koettujen
asioiden jälkipuinti voi jatkua yöhön asti. Tämä oppiminen jatkuu edelleen,
eikä kuudes matkani tästä poikennut.
Virossa eteen nousi uusia näkökulmia, kun pystyi peilaamaan
asioita enemmän työelämän kautta, kaksi vuotta lastensuojelussa
työskennelleenä. Mieleen nousi Suomen ja Viron työkulttuurin eroja
lastenkodeissa. Laitosmaisuus vastaan kodinomaisuus. ”Perhe” ja yksilökeskeisyys.
Vaikka Virossa fyysiset puitteet lastenkodeissa eivät ehkä ole Suomen tasoa,
kodinomaisuuden ja hyvän yhteishengen todella tunsi. Joulujuhlassa ohjaajien
heittäytyminen turvakodin johtajaa myöten… Samanlaista heittäytymistä on
hankala kuvitella täällä. Kuinka paljon otamme tietoista etäisyyttä nuoriin,
uskaltamatta sukeltaa nuoren elämään. Itse kamppailen jatkuvasti tämän heittäytymisen
kanssa, ja myös siitä kuinka paljon omaa elämääni avata. Rakkaus on ymmärtämistä,
mutta ymmärtäminen ja kuunteleminen ei välttämättä kerro rakkaudesta.
Yksilökeskeisyys ja ”jokainen hoitaa oman tonttinsa” –periaate ei rohkaise
heittäytymään, toteuttamaan omaa luovuttaan ja hyvään yhteishenkeen lastenkodin
sisällä. Children becoming masters of
their lives –perustuu voimautumisen ideologiaan, ja tätä kaivataan enemmän myös
Suomessa. Minua on vaivannut myös sosiaalialalla havaitsemani tietynlainen
naiivius: puhutaan välittämisestä, rakkauden teoista ja jokaisen ihmisen
tärkeydestä – mutta kuinka paljon oikeasti välitämme ja osoitamme sitä?
Tässä tullaan seikkaan mikä Lapset elämänsä valtiaiksi -projektissa on essentiaalista: ei vain
spekuloida, vaan mennään tekemään. Ihmiset, jotka ovat sisältä rikkinäisiä,
kohdanneet traumoja, lapset, vangit, kodittomat. Kohdataan ja tehdään yhdessä.
Opiskelijat kohtaavat mitä erilaisempia tilanteita ja erilaisia ihmisiä.
Kohdataan myös monenlaisia tunteita. Itketään ja nauretaan. Välillä voidaan
käydä mukavuusalueen ulkopuolella, ja se on tarkoituskin. Epävarmuuden
sietokyky on tärkeä osa tässä ammatissa. Opitaan tuntemaan omia rajoja. Monien
ammatillisten seikkojen ohella matkalla oppii myös tuntemaan omaa itseään, ja itseään
suhteessa muihin. Ryhmässä olo luo vielä omat haasteensa, omista tarpeistaan
joutuu välillä tinkimään. Alumnina matkassa oleminen oli siinäkin mielessä
erilaista aikaisempiin kertoihin verrattuna, että ryhmä oli itselleni täysin
uusi, opettaja Salomäkeä lukuunottamatta. Ja näinhän se on myös työelämässä:
uusi työyhteisö tuo aina uudet haasteet, ja sosionomin työkenttä on alati
muuttuva. Niin ihmiset kuin työnkuva muuttuu. Ja niin elää myös matkamme Viroon
ja Venäjälle. Omia vahvuuksia ja heikkouksia oppii tuntemaan, ja myös kykyä
ottaa vastuuta. Opiskelijoilla on tietenkin suuri rooli projektin eri vaiheissa.
Alumnin näkökulmasta näkee myös niitä yhteyksiä, joiden
pohjalle projektia on rakennettu jo vuosikymmenet. Siinä mielessä TAMK:in
opiskelijat ovat onnekkaassa asemassa, koska yhteistyökuviot ovat moninaiset,
ja niiden päälle on hyvä rakentaa. Hienointa projektissa onkin sen jatkuvuus.
Myöskään valmistuminen ei tarkoita sitä, että oppiminen loppuu. Oppiminen on
jatkuvaa, jos antaa siihen mahdollisuuden – hypätä myös välillä junaan kohti
Tartoa. Kaiken keskiössä on nimensä mukaisesti ”lapsi elämänsä valtiaaksi”,
mutta mahdollisuus on, että sama päämäärä kohtaa myös opiskelijaa. Tai alumnia.
Suurin toiveeni onkin, että projekti jatkuu vielä vuosikymmenet. Sitä ”kahta
kuukautta koulun penkillä” on kuitenkin aika hankala korvata.
Olen viime kuukausina pyöritellyt tavallista enemmän
kysymystä ”mitä minusta tulee isona”. Reissu Viroon antoi siihen jälleen pientä
osviittaa. Tarton lasten turvakodin joulujuhlassa olin robotti. Edellisellä
reissulla olin muumipappa. Ja näiden pohjalta isona… voin olla tätä kaikkea.
Mukautua aina uuteen rooliin. Kehittää itseäni niin ammatillisesti kuin
ihmisenä. Niin kuin sipulissa, myös ihmisessä on monta kerrosta.
Jaakko Härsilä
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti