Muistatte Pandoran
lippaan? Sehän on se rasia, jonka avautuessa purkautuvat ulos kaikenlaiset
vitsaukset ihmiskunnan kiukuksi. Zeus oli kiukustunut Prometheukseen,
titaaniin, joka varasti ihmisille tulen. Hän lähetti maailman ensimmäisen
naisen, Pandoran, Prometheuksen ja hänen veljensä Epimetheuksen luo tyrkylle. Prometheus
aavisti, että tuosta neidosta, eikä etenkään hänen lippaastaan hyvää seuraa ja
varoitti veljeään ottamasta jumalilta mitään lahjusta vastaan. Veli Epimetheus ei ollut näin kaukonäköinen,
vaan rynnisti suhteeseen, nai Pandoran ja siitäpä sitten ihmiskunta on saanut
sittemmin kärsiä. Proaktiivisuus eli
ennalta reagoiminen, ennakointi kantaa sisällään Prometheuksen nimeä:
Prometheus = ennalta tietää. Tulevaisuutta ei voi ennustaa, mutta sitä voi ja
tulee ennakoida.
Tulevaisuudessa: vihreä jalanjälki vai ei ? |
TAMKin Sosiaali- ja
terveysalan ylempien ammattikorkeakoulututkintojen Tulevaisuusseminaarissa
tammikuussa 2013 pohdittiin tulevaisuuden asiakasta ja asiakasosallisuutta
asiantuntijapuheenvuorojen ja sosiaali- ja terveysjohtamisen opiskelijoitten (SOTE
11 –ryhmä) laatimien esitysten avulla.
Yliopettaja, dosentti Timo Toikko Seinäjoen
ammattikorkeakoulusta nosti puheenvuorossaan esiin asiakasosallisuuden ja sen
toteutumisen palveluiden suunnittelussa, toteutuksessa ja kehittämisessä. Suomi
on yhä jälkijunassa asiakasosallisuuden toteuttamisessa verrattuna vaikka
Britanniaan. Siellä on jo yli kymmenen vuoden
ajan asiakasryhmien edustajat osallistuneet sekä sote -alojen
opetussuunnitelman laadintaan, opiskelijavalintaan että opetuksen toteutukseen
korkeakouluissa. Eri asiakasryhmät ovat omien järjestöjensä kautta aktiivisia
sekä palvelujen tuottajina että vaikuttajina. Suomessa asiakkaitten ja
potilaitten osallistuminen aidosti omien palvelujensa suunnitteluun tai
arviointiin toteutuu paikoittain ja pirstaleisesti, ei vielä systemaattisesti.
Se, mikä on oikein ja tarpeellista, on vielä varsin usein professioiden
määrittämää. Asiakkaan roolina on usein vain hyväksyä tai hylätä tarjottu
vaihtoehto.
Pirkanmaan
sairaanhoitopiirin asiakaspalvelupäällikön Marika
Järvisen puheenvuorossa kuultiin esimerkkejä siitä, miten
asiakasosallisuutta on alettu toteuttaa palvelumuotoilussa TAYSissa. Palvelumuotoilussa
lähdetään palveluja ja palvelupolkuja arvioimaan yhdessä asiakkaan ja omaisten
kanssa käytännönläheisesti havainnollistaen yhdessä, mitä missäkin vaiheessa
tapahtuu ja mitkä ovat osallisten kokemukset ja toiveet. Palvelumuotoilun
tuloksena on kehitetty työmenetelmiä ja apuvälineitä sekä uudistettu
palvelukonseptia kokonaisuudessaan. Muutoksissa ei ole kyse välttämättä isoista
eikä rahaa vievistä suurista innovaatioista, vaan pienistä, käytännön työn
ja/tai työympäristön muutoksista, joilla on iso vaikutus asiakaskokemukseen
että työn sujuvuuteen.
Z-sukupolvi saapuu! |
Opiskelijaryhmien
esityksissä dramatisoitiin muun muassa XYZ –sukupolvien eroja palveluiden
käyttäjinä ja työntekijöinä. Vaikka sukupolviteoria onkin pelkistys ja osin
karikatyyrinenkin tyypittely, se nostaa esiin merkittäviä piirteitä. Nyt
parikymppiset nuoret ovat aktiivisia, vaihtelunhaluisia, omatoimisia digi-ihmisiä,
jotka mieluummin lukevat lehtensä Ipadista, käyttävät emailien sijasta
facebook-viestejä ja hoitavat raha- ja veroasiansa vain netissä. Terveys- ja
sosiaaliongelmissa kysytään ensin kaverilta Naamakirjassa, sitten
keskusteluryhmässä ja sen jälkeen tai siinä välissä tarkistetaan mitä
tohtori.fi asiasta tai muu nettilääkäripalvelu sanoo. Terapiaakin saa jo
virtuaalisesti, ja paljon halvemmalla kuin psykologin sohvalla könöttäen.
Virtuaaliset, e-health, nettisosiaaliapu
tai nettinuorisotyö palveluja on toteutettu jo hyvin tuloksin. Muun muassa
nettiterapian on todettu esimerkiksi lievässä masennuksessa olevan yhtä tehokas
kuin perinteistenkin muotojen ja niinpä muun muassa HUS on jo toimintaa
aloittanut. Verkkonuorisotyö on jo vakiintunut käsite. Alan ammattilaiset
sanovat, että on oltava siellä, missä nuoretkin ovat: sosiaalisessa mediassa.
Tämä kaikki edellä sanottu ei tarkoita, että kasvokkaiset palvelut ovat turhia
vaan sitä, että palveluissa, myös sosiaali- ja terveyspalveluissa,
monikanavaisuus ja palvelukynnyksen mataluus ovat tulevaisuuden palvelujen
laadun avain. Kullekin tarpeensa mukaan ja asiakkaalle sopivalla tavalla.
Kuten tavaratuotannossa,
olemme siirtyneet massatuotannosta palvelujen asiakaskohtaiseen räätälöintiin.
Tämä tarkoittaa myös sitä, että tulevaisuuden palvelukirjossa on varmaankin
niin sanottu ”peruspaketti” ja sitten ”plussaosat”, jotka todennäköisesti myös
maksavat enemmän. Palvelujen modulaarisuutta tutkitaan jo tällä hetkellä Suomessakin
useassa eri kunnassa, Tekesin rahoituksella,
yhtenä ratkaisumallina sosiaali- ja terveyspalvelujen
kustannus-tehokkuus-vaikuttavuus –ongelmaan.
Mikä osa näin
räätälöidyistä palveluista kuuluu yhteiskunnan maksettavaksi ja minkä asiakas
kustantaa itse on modulaarisen mallin poliittinen kysymys. Hollannissa
toteutetaan ”mutual self-reliance” –mallia joissain kunnallisissa palveluissa.
Tästä esimerkkinä se, että eräällä alueella kunta antoi asuinalueelle rahaa
skeittirampin rakentamiseen ja ylläpitoon. Ehtona oli, että asuinalueen
asukkaat pitävät huolen siitä, että alue pysyy siistinä eikä ramppia
vandalisoida. Mikäli näin tapahtuu, korjauskustannukset otetaan pois
asuinalueelle annetusta rahasta. Rakennusprojektin jälkeen alueen ihmiset
omatoimisesti vahtivat ja puuttuivat välittömästi, mikäli rampilla tai
lähistöllä tapahtui jotain ilkivaltaa, oskaamista tai muuta hälyttävää. Toisin sanoen
yhteisö vastuutettiin pitämään huolta paitsi ympäristöstä myös nuoristaan.
Voisiko tätä soveltaa meilläkin? Kuten Putous
–hahmo Samppa Linna sanoisi: Saa käyttää hei, muttei oo pakko.
Jokainen voi miettiä
kohdallaan, millaisen palvelujärjestelmän ja palvelukonseptin haluaa ja mitä
siitä on valmis itse maksamaan. Jos tulevaisuudessa mikään on varmaa niin se,
että verovaroin kustannettavat ilmaispalvelut tulevat vähenemään ja ihmisten ja
yhteisöjen omavastuu (self-reliance ja mutual self-reliance) tulee
lisääntymään. Se, miten tämä muutos tapahtuu ja kenen ehdoilla, on
yhteiskunnallisen vaikuttamisen paikka sekä poliittisella että
professionaalisella areenalla.
Yliopettaja Ulla-Maija
Koivula, YTL, SoTeMBA
Lue tulevaisuusseminaari-juttu sosiaali- ja terveysalan blogista:
Lue tulevaisuusseminaari-juttu sosiaali- ja terveysalan blogista:
I don't leave many remarks, but i did a few searching and wound up here "Tulevaisuuden asiakas sosiaali- ja terveysalalla?". And I actually do have a few questions for you if it's allright.
VastaaPoistaCould it be just me or does it give the impression like some of the responses look like written by brain dead folks?
:-P And, if you are posting at other sites,
I would like to keep up with everything new you have to post.
Could you list of every one of your public sites like your Facebook page, twitter feed,
or linkedin profile?
Feel free to surf to my web blog - filmy online